zondag 1 november 2015

I Like The Flowers

    


Ik heb gekozen het nummer 'I like the flowers' te zingen en te gebruiken voor mijn opdracht omdat het mij een goede uitdaging voor mijn eigen stage klas lijkt. Zij zijn net begonnen met Engels en het lijkt me een goede oefening om ze het Engels beter te laten begrijpen en dat ze natuurlijk beter leren zingen. Verder wil ik oefenen van zingen in een canon en wil ik dat ze er natuurlijk lol in gaan hebben. Ik ga in deze opdracht gebruik maken van het OMOKVAR model.

Ontwerp:



De beginsituatie
De kinderen hebben een kleine kennis van de Engelse taal. Dit maakt dit liedje perfect voor deze beginsituatie omdat het Engels niet lastig is. De kennis van een lied zingen is niet slecht omdat er op school wel aandacht wordt besteed aan muziek. Mijn lesdoelen zijn het verbeteren van de Engelse taal, het verbeteren van het aandachtig luisteren naar muziek en ze meer laten leren over het tempo in verschillende nummers: in dit nummer zijn namelijk veel verschillende tempo's.

Muzikale Opening en inleiding:
Ik zal beginnen met het lied op te zetten wanneer de klas rustig zit en stil is. Ik zeg ervoor dat ze aandachtig moeten luisteren naar de tekst en ik zal ze daarna vragen stellen over de tekst, klanken en de taal. Ik zal ze vragen wat sommige woorden betekenen en of ze een beeld hebben bij waar dit lied eigenlijk over gaat.

Kern:
Ik zal beginnen met het lied een paar keer te herhalen en ik zal vragen aan de kinderen die het lied al kennen of zij alvast mee proberen te zingen. Ik zal daarna door middel van de weggeefmethode het lied verder aanleren: ik zing een stuk van het lied voor en de kinderen moeten dat herhalen.

Verwerking:
Nadat de kinderen het lied goed in hun hoofd hebben, zal ik beginnen met de uitleg over Canon. Ik zal de kinderen opsplitsen in 2 groepen en ik zal dan aan mijn stagebegeleider vragen of zij bij 1 groep gaat staan en ik bij de andere. Dan doen wij het samen even voor. Door gebruik te maken van een canon zorg ik ervoor dat de kinderen meer uitgedaagd worden. Alleen stom een lied zingen kan bijna elk kind, bij een canon komt er een moeilijkheidsgraad bij en ik vind dat erg interessant om te kijken hoe de kinderen hier mee omgaan.

Afsluiting:
De kinderen zullen het lied nog een keer zingen zonder mij erbij zodat ik kan zien hoeveel voortgang de kinderen hebben gemaakt. Daarna ga ik vragen wat de kinderen allemaal hebben geleerd. Ik zal verschillende kinderen vragen die moeite hebben met Engels wat sommige woorden ook alweer betekenen. Daarna zeg ik dat de kinderen weer rustig op hun plek gaan zitten en dan vertoon ik het stilteteken zodat ze weten dat de volgende les gaat beginnen.

Reflectie:
Uiteindelijk zal ik samen met mijn stagebegeleider het lesplan en de uitgevoerde les met elkaar vergelijken om zo te kijken wat er goed ging en wat er achteraf beter had kunnen gaan.



1 opmerking:

  1. Goed uitgewerkt Tom! Je hebt goed nagedacht over de beginsituatie van de kinderen. Hierdoor weet je waar je aan toe bent voor de les begint en kun je hierop inspelen.
    Je hebt een goede lesopbouw. Goed ook dat je klassikaal de tekst van het liedje nog even doorneemt.

    BeantwoordenVerwijderen